Ik mag nie rook nie in de kar nie - Reisverslag uit Doornkloof, Zuid-Afrika van Carin Smeets - WaarBenJij.nu Ik mag nie rook nie in de kar nie - Reisverslag uit Doornkloof, Zuid-Afrika van Carin Smeets - WaarBenJij.nu

Ik mag nie rook nie in de kar nie

Blijf op de hoogte en volg Carin

29 November 2017 | Zuid-Afrika, Doornkloof

De Zuid-Afrikaanse vissers beginnen hun tenten op te breken als wij gaan op pad voor onze tweede dag in Rietvleidam. Een weekendje vissen doen ze hier niet met kleine tenten, maar het liefst met caravans met voortenten en luifels. Het is een warme dag en al vroeg in de ochtend bereikt de temperatuur de Hollandse zomertemperatuur. Dus gaan we de ‘dirt roads’ doen en komen we op plekken die we gisteren niet gezien hebben. De dirt roads zijn oranje zandpaden met kuilen, keien en diepe waterplassen. Het is vandaag zondag en dus ook voor veel Zuid-Afrikanen een geliefd dagje om eropuit te gaan. Voor de schoolkinderen is dit weekend de zomervakantie begonnen. Dus het is druk deze zondag in Rietvleidam. De meeste bezoekers rijden bakkies, maar ook gewone auto’s worden gespot. Bijzonder hoe zij het aandurven om de dirt road met diepe kuilen en waterplassen te trotseren. Wij gaan moeiteloos over de modderige heuvels en door de diepe waterkuilen.
Het is een drukke dag en op sommige plekken ontstaan zelfs opstoppingen, bijvoorbeeld bij de neushoorns. Het lijkt dan wel op filerijden op de Nederlandse snelwegen, iedereen wil nog net ff voor de ander, maar dan nu wel vlak langs een neushoorn. Best gewaagd om je nieuwe Audi vlak naast een neushoorn stil te zetten voor de mooiste foto; wij houden liever iets verder afstand. Ze zijn voor ons nogal indrukwekkend; zeker het mannetje is zeer groot en ook al zien de baby neushoorns er erg lief en schattig uit, ze zijn toch ook al groter dan een gewone auto.

We genieten van het mooie landschap in het park met de grote kuddes zebra’s zelfs met kleintjes; maar ook de verschillende kuddes bokken en de vogels zijn prachtig. Zeker de widowbird met zijn waaierstaart is heel apart om te zien. We zien zelfs een echt ‘zebra-pad’ op onze weg: een blokkade van zebra’s als willen ze zeggen, je mag hier niet door.

We blijven ons verbazen over sommige medebezoekers aan het park; de opstoppingen en files bij bijzonder wild, maar ook het vele braaien met grote rookpluimen bij de picknickplaatsen en als toppunt het uitstappen van bezoekers in het park. Wat hebben we ons verbaasd over de man die buiten zijn auto stond en naar zijn kleine auto stond te staren. Wij boden onze hulp aan, maar nee hoor, niet nodig. Zijn reactie: ik mag nie rook nie in de kar nie. Dus ja, dan stap je natuurlijk gewoon uit vlakbij zebra’s en neushoorns als het tijd is voor een sigaret. Beter daar roken dan in de auto met je kind op de achterbank.

De ijskoude douches op de camping geven deze avond de broodnodige verkoeling; gelukkig waren de schoonmakers in de buurt, zodat het douchehokje ook weer openging. Overleef ik moeiteloos de ontmoetingen met de neushoorns, strand ik toch bijna in het douchehok op de camping.