Van safaritent naar super-de-luxe hotel - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carin Smeets - WaarBenJij.nu Van safaritent naar super-de-luxe hotel - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carin Smeets - WaarBenJij.nu

Van safaritent naar super-de-luxe hotel

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

03 December 2017 | Zuid-Afrika, Pretoria

Van safaritent naar super-de-luxe hotel

We hebben de camper bij de garage gebracht en ze beloven dat deze dinsdagmiddag om 14 uur weer klaar is. Hopelijk lukt het deze keer om de afspraak in 1 keer goed te krijgen. Inmiddels is mij wel duidelijk dat het lastig blijft om stipte afspraken te maken hier in Zuid-Afrika. Maar we blijven vol goede moed.

We reizen met onze kleine huurauto naar een typische Zuid-Afrikaanse markt, de Irene village market bij de Big Red Barn; het blijkt een geliefd zaterdagmiddag familie-uitje te zijn. De parkeerplaats is nl. tjokvol, maar de parkeergelegenheid is goed geregeld. De parkeerwachten wijzen ons vlot een beschikbaar plaatsje aan. Top geregeld en dat voor 10 Rand, zo’n 70 cent. We struinen over de markt en zijn toch wel verrast over de grote creativiteit van de mensen; er zijn prachtige houten beelden, allerlei handgemaakte spullen voor huis en tuin. Met als toppunt de lamp van papiermache in de vorm van het hoofd van een impala-mannetje, de lokaal gebrouwen fluor-roze wodkacooler (jek), de gepersonaliseerde honden-bandana. Ook is er genoeg te eten; wij hebben gesnoept van de vetkoek (gefrituurd broodje met vulling) en roosterkoek (broodje gebakken op de braai) en hebben we voor ‘thuis’ een melktert (soort monchoutaart gemaakt van gecondenseerde melk, minder lekker vond ik) gekocht.

Ondertussen hebben we onze overnachtingsplek geboekt; op het internet ziet deze plek Ma Thala Thala er fantastisch uit, maar in de praktijk blijkt het vrij primitief. We overnachten in een safaritent c.q. legertent (best leuk voor de echte scoutingfans, denk ik, maar wij blijken toch iets minder scoutingproof te zijn). Douchen kun je in de open-air douches, zelfs zonder deurtjes. We hadden 1 medekampeerstel en de man bleek het heerlijk te vinden om open-air te douchen. Ik was hierop iets minder voorbereid en vluchtte van schrik terug in de safaritent; toch best schrikken om je goed gevulde mannelijke medekampeerder in boxershort bij de tandenpoets/afwasbak te treffen. Dus maar ff snel in onze safaritent terug gevlucht.
Als extraatje was er op de locatie ook een wedding-function aan de gang (een trouwpartij van kapel tot feestavond). De feestavond zou om 18 uur stoppen, maar helaas voor ons stopte de muziek pas om 24 uur. De hoeveelheid drank was overvloedig en als toilet werd ons toilet gebruikt, zodat we goed zicht hadden op de kleurige feestgangers, varierend van fleurig geel voor de ‘grote bruidsmeisjes’ tot mannelijke feestgangers in een felroze pak, maar ook de schattige bruidsmeisjes en bruidsjonkers. Als toppunt bleken een aantal feestgangers besloten te hebben om last-minute de safaritent naast de onze als overnachtingsplek te gebruiken, wat betekende dat de herrie tot kwart voor 3 duurde. Daarna waren ze totallos denk ik.

Als toetje barst er ’s nachts een knallend onweer met fikse regenbuien los. Dus we zijn om 7 uur niet zo fris en fruitig als gehoopt en slaan daarom het aanbod van de campingbaas om nog een nachtje te blijven af. We verheugen ons op onze nieuwe overnachtingsplek, het super-de-luxe Faircity Roodevallei hotel. Even relaxen in een royale hotelkamer met warme douche, maar ook met een zwembad en bubbelbad. Maar eerst gaan we genieten van ons ontbijt ‘goodmorning Sunshine’ onder een parasol in winkelcentrum Zambesi Junction. Dat blijken meer Zuid-Afrikanen te doen op zondagochtend. Het is er druk, zowel op het terras als op de route naar de supermarkt, maar dat geeft ons mooi de gelegenheid om heerlijk mensen te kijken. Ons postuur valt hier in de categorie slank; al missen we deze ochtend wel onze slippers die zijn gesneuveld bij de safaritent, dus branden we weg in onze stevige wandelschoenen. Opvallend is dat er op deze parkeerplaats naast parkeerhulpen zelfs winkelkarretjeshulpen zijn, die alle karretjes verzamelen en terugbrengen naar de supermarkt.

• 04 December 2017 - 17:37

Jeannesleutels:

Geweldig,wat een belevenis.Wat zullen jullie genieten en lekker weertje!