Helaas het Zuid-Afrika avontuur zit er weer op. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Carin Smeets - WaarBenJij.nu Helaas het Zuid-Afrika avontuur zit er weer op. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Carin Smeets - WaarBenJij.nu

Helaas het Zuid-Afrika avontuur zit er weer op.

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

06 December 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vandaag zijn we begonnen aan de terugreis naar Nederland. We vliegen rechtstreeks en in de nacht, dus hopelijk komen we morgen fris en fruitig in Nederland aan.

Vandaag hebben we eerst natuurlijk nog allerlei souvenirs gekocht in een van de reusachtige shopping malls. Ze zijn echt groot in de buurt van Pretoria. Voor 2 zussen die niet dol zijn op winkelen, kunnen zelfs wij er uren zoet zijn. Soms omdat we de weg naar de parkeergarage niet meer terug kunnen vinden, maar meestal omdat er zoveel te zien is.

Gisteren hebben we de camper opgehaald bij de garage en weggebracht naar de opslag.
Al met al een hele uitdaging voor mij om onze huurauto eerst veilig over de dirt roads rond Pretoria heuvel op en heuvel af te rijden, maar vooral om de rotondes juist te nemen en ook na een bocht de weg te vervolgen aan de goede kant van de weg. Zij rijden hier nl. links. Omdat het al dagen vooral ‘s avonds heftig regent zijn de dirt roads (oranje zand- en nu dus modderwegen) een echte uitdaging geworden voor normale auto’s. Er zijn nl overal diepe gaten en sleuven en af en toe zelfs grote stenen. Gelukkig hoefde ik alleen Vera te volgen die in een matig tempo met de grote camper eenvoudig over al deze obstakels heen reed.

Daarna kwamen we in het begin van de avond veilig aan op ons logeeradres; we hebben onze logeermoeder een beetje getrakteerd op Hollandse Sinterklaas en daarna konden we genieten van een prachtige laatste zonsondergang. En als meest bijzondere afsluiting was toch wel om nog 2 stekelvarkens te zien die ons op deze laatste avond kwamen uitzwaaien.
Wat een bijzonder einde van deze bijzondere reis.

Wat hebben we een boel tegenslagen moeten overwinnen, zoals de camper die toch later klaar was dan beloofd en waarmee we al na 5 km stranden in de eerste testrit; het dak van de camper dat toch lastiger waterdicht te krijgen was dan gedacht, maar het is gelukt; dachten we daarna lekker in het restaurant te gaan eten met een koel biertje, was dat spontaan gesloten vanwege een personeelsfeest van het campingpersoneel; ons Turkse diner dat werd overstemd door een hevig onweer en regen op een golfplaten dak; de huurauto die er spontaan mee ophield en waarna we 2 uur moesten wachten in de brandende zon op een vervangende auto gelukkig wel met 3 stoere mannen als gezelschap; de kampeerlocaties die soms erg apart bleken te zijn, zoals zonder warm water, of waar tot laat een bruiloftsfeest werd gevierd of waarvoor we bij inchecken eerst tot aan onze enkels door het water moesten.

Wat hebben we een boel gelachen, en niet eenmaal ruzie gemaakt.
Wat heb ik genoten van de Zuid-Afrikaanse mensen die ik heb ontmoet; hun gastvrijheid vind ik erg hartverwarmend. Ik heb me super welkom gevoeld in Zuid-Afrika. Al moet ik toch ook zeggen, dat ik ook de grote verdeeldheid in Zuid-Afrika heb ervaren; de vanzelfsprekendheid waarmee je in Nederland kunt reizen is hier toch echt anders. Daarnaast vond ik het best lastig om te ervaren dat veel mensen moeten leven in een huis met tralies en beveiliging.
Wat heb ik me verbaasd over de grote creativiteit van de mensen. Omdat het lastig is om dingen vanuit buiten Zuid-Afrika te kopen, wordt er heel creatief van alles gemaakt; quilten en zelf kleding of allerlei andere dingen van stof maken is heel populair, maar ook houtbewerking leidt tot bijzonder mooie creaties, maar ook uit metaal en blik worden de prachtigste creaties gemaakt. En zelfs prachtige sieraden worden uit gerecyclede materialen gemaakt.
Wat heb ik genoten van het Zuid-Afrikaanse eten zoals de boerewors, de milliepap, de braai, de rusks, maar wat heb ik me verbaasd over de grote porties. Gelukkig zijn doggy-bags hier heel gebruikelijk.
Maar bovenal wat heb ik genoten van de mooie natuur van Zuid-Afrika, vooral de baby-neushoorn en baby-zebra, maar ook het steenbokje vond ik erg indrukwekkend. Maar ook de giraffen en de prachtig gekleurde vogels bij het ontbijt zal ik nooit vergeten.

Kortom, een bijzondere reis die ik me nog lang zal herinneren.
Bedankt sissie voor de uitnodiging om mee te gaan naar Zuid-Afrika. Of zoals toepasselijk op ons nieuwe T-shirt staat: South-Africa is not for sissies. ;)

  • 06 December 2017 - 23:53

    Ineke De Weerd:

    Ha Carin, ik heb genoten van je reisverslagen, kan daaruit zien dat jij hebt genoten van deze reis. Ik heb nu nog meer zin gekregen in mijn reis door zuidelijk Afrika in januari. Hartelijke groeten van Ineke.

  • 07 December 2017 - 08:51

    Mien Boerekamp:

    Dank Carin dat je me met je verslagen hebt laten mee genieten van jullie reis.

  • 15 December 2017 - 12:30

    Vera:

    Hi sis, ik heb genoten van onze eerste reis samen! Wat hebben we een lol gehad! Voor mij smaakt dit zeker naar meer! Bedankt voor al je hulp onderweg en je vaak hilarische momenten!

  • 17 December 2017 - 23:28

    Astrid:

    Ha Carin, fijn dat je me de link nog hebt gestuurd ook al ben je weer thuis. Ik heb je verhalen met belangstelling gelezen en geniet van je mooie wijnfles uit Zuid Afrika die ik van je kreeg! Ik hoop ooit nog eens naar Zuid Afrika te gaan...mooie foto's van de natuur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carin

Zo word je ineens uitgenodigd om mee te gaan naar Zuid-Afrika! Wat een verrassing, dat wordt genieten voor de KEYS SisterS samen in Zuid-Afrika!

Actief sinds 02 Nov. 2017
Verslag gelezen: 3006
Totaal aantal bezoekers 12808

Voorgaande reizen:

18 November 2017 - 06 December 2017

Mijn eerste reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: