Braaien - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carin Smeets - WaarBenJij.nu Braaien - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carin Smeets - WaarBenJij.nu

Braaien

Blijf op de hoogte en volg Carin

01 December 2017 | Zuid-Afrika, Pretoria

We zijn deze vrijdagavond uitgenodigd voor een braai bij 2 van Vera’s vriendinnen in Pretoria. Het is gebruikelijk dat iedereen iets meebrengt, maar wij mogen dat niet. Wij zijn speciale gasten.

Het is bijzonder om te zien, hoe het ritueel van braaien zich voltrekt. Meestal wort een eigengemaakte braai gebruikt, zo ook in dit geval is de braai zelf gemaakt uit een wiel van een ploeg met daarop een autovelg, waaraan een in hoogte verstelbaar rooster is bevestigd.
Met echt hout wordt een vuur gemaakt (altijd door een man); als het hout smeult dan gaat het vlees erop. Niet een beetje vlees, maar echt zoveel dat je denkt, moeten wij dat allemaal opeten? Sosaties (een soort sateetjes van kip, eland maar ook springbok wordt hiervoor gebruikt), steaks en allerlei andere vleessoorten worden fiks gekruid op de braai bereid. Ondertussen wordt er traditioneel door de vrouwen in de keuken allerlei ander lekkers gemaakt, waaronder broodjes gebakken in een terracotta-bloempot, een schotel van zoete mais, salade en als toetje een cheesecake. Maar voor deze keer blijven we allemaal gezellig buiten (het voelt voor ons als een heerlijke Hollandse zomeravond, maar voor de Zuid-Afrikanen is het fris) en kletsen over mijn eerste ervaringen in Zuid-Afrika, maar ook over hoe zij hun dagelijkse leven beleven.
Aan de hand van een servet krijg ik ook een lesje Zuid-Afrikaans, zo is een windpomp een windmolen en afval geen afval maar ingewanden, langarm gewoon stijldansen, balke saag gewoon snurken (dat kunnen we allebei goed, gelukkig heb ik oordoppen mee), draadloos een radio, vlerksleep flirten en bladskud iemand een hand geven.

Al met al, een braai is dus een echte belevenis en daarnaast gewoon heerlijk en leuk om mee te maken. Voor Zuid-Afrikaanse begrippen had ik echter echt te weinig alcohol gedronken en te weinig gegeten. Voor mij ongelooflijk hoe grote hoeveelheden drank en eten ze kunnen wegwerken.

Zo gastvrij als de meeste Zuid-Afrikanen zijn, blijven we overnachten bij 1 van de vriendinnen. Bijzonder om zo met een braai en logeerpartij een inkijkje te krijgen in hoe de mensen in Pretoria leven. Blijft apart voor mij om je huis met camera’s en hekken, niet alleen om en maar ook in het huis, te beveiligen. Maar ook dat je ’s avonds niet een klein stukje naar huis kunt lopen; alles doe je hier met de auto en zeker ’s avonds.

Zaterdagochtend brengen we de camper terug naar de garage voor de laatste aanpassingen, zodat we ‘m dinsdagmiddag naar de opslag kunnen brengen.